Patroni
- Szczegóły
- By Administrator
- Kategoria: Informacje
- Odsłon: 660
Czym są pliki cookies i do czego służą?
Cookies to pliki tekstowe, które zapisywane są w Twoim urządzeniu i używane przez serwer do rozpoznania tego urządzenia przy ponownym połączeniu. Cookies są pobierane przy każdym "wejściu" i "wyjściu" z strony. Cookies nie służą do ustalania Twojej tożsamości użytkowników, a jedynie Twojego urządzenia - m.in. po to, by po rozpoznaniu używanej przez Ciebie przeglądarki, wyświetlany obraz był jak najlepiej dopasowany do możliwości technicznych sprzętu (np. jego rozdzielczości) lub jego typu (wersja „stacjonarna” - desktopowa lub mobilna).
Cookies są stosowane najczęściej w przypadku liczników, sond, sklepów internetowych, stron wymagających logowania, reklam i do monitorowania aktywności odwiedzających. Ciasteczka umożliwiają także m.in. zapamiętanie Twoich zainteresowań i dostosowanie do nich stron internetowych w zakresie wyświetlanych treści oraz dopasowania reklam.
Cookies używają obecnie praktycznie wszystkie działające w Internecie serwisy - wyszukiwarki, strony informacyjne, blogi, sklepy internetowe, strony urzędów, czasopism i gazet, itd. Korzysta z nich także nasza strona.
Więcej informacji na temat ciasteczek można znaleźć na stronie: www.wszystkoociasteczkach.pl
Co robią cookies?
Generalnie działają one na następujących zasadach:
•identyfikują dane komputera i przeglądarki używanych do przeglądania stron internetowych – pozwalają np. dowiedzieć się czy dany komputer już odwiedzał stronę,
•dane pozyskane z „cookies” nie są w żaden sposób łączone z danymi osobowymi użytkowników pozyskanymi np. podczas rejestracji w serwisach,
•nie są szkodliwe ani dla Ciebie ani dla Twoich komputerów, czy smartfonów – nie wpływają na sposób ich działania,
•nie powodują zmian konfiguracyjnych w urządzeniach końcowych, ani w oprogramowaniu zainstalowanym na tych urządzeniach,
•domyślne parametry „ciasteczek” pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył,
•na podstawie Twoich zachowań na odwiedzanych stronach internetowych przekazują do serwerów informacje, dzięki którym wyświetlana strona jest lepiej dopasowana do indywidualnych preferencji.
Jakie są rodzaje plików cookies?
Występują następujące typy cookies:
"Ciasteczka sesyjne" – (ang. sessioncookies) są tymczasowymi plikami, przechowywanymi w pamięci przeglądarki do momentu zakończenia jej sesji (czyli do chwili zamknięcia przeglądarki). Te pliki są obowiązkowe, aby niektóre aplikacje lub funkcjonalności działały poprawnie. Po zamknięciu przeglądarki powinny być automatycznie usuwane z urządzenia, na którym oglądałeś stronę,
"Ciasteczka stałe" – (ang. persistentcookies) ułatwiają korzystanie z często odwiedzanych stron (np. zapamiętują ulubiony układ kolorystyczny, albo układ menu na Twoich ulubionych stronach). Pliki te przechowywane są w odpowiednim folderze przez dłuższy czas, który możesz regulować w ustawieniach używanej przeglądarki. Za każdym razem, gdy odwiedzasz stronę, dane z tych ciasteczek są przekazywane na serwer. Ten typ plików cookie, z angielska jest czasem nazywany "śledzącymi" (trackingcookies),
"Ciasteczka zewnętrzne" - (ang. third partiescookies) - są plikami pochodzącymi zazwyczaj z serwerów reklamowych, serwerów wyszukujących itd., współpracujących z właścicielem danej strony. Dzięki nim wyświetlane reklamy są dostosowane do Twoich preferencji i zwyczajów, co w zamian niejednokrotnie pozwala na bezpłatne korzystanie z części zawartości serwisu. Z ich pomocą są również zliczane "kliknięcia" na reklamy, preferencje użytkowników etc,
Czy musisz wyrazić zgodę na używanie przez nas cookies?
Pamiętaj, że masz możliwość samodzielnego zarządzania „cookies". Umożliwiają to np. przeglądarki internetowe, z których korzystasz (zazwyczaj domyślnie mechanizm jest włączony). W najpopularniejszych przeglądarkach masz możliwość:
•zaakceptowania obsługi „cookies”, co pozwoli Ci na pełne korzystanie z opcji oferowanych przez witryny internetowe,
•zarządzania cookies na poziomie pojedynczych, wybranych przez Ciebie witryn,
•określenia ustawień dla różnych typów „cookie”, na przykład akceptowania plików trwałych jako sesyjnych itp.,
•blokowania lub usuwania cookies.
Informacje na temat możliwości włączenia i wyłączenia ciasteczek w najbardziej popularnych przeglądarkach znajdziesz na stronach ich producentów
Pozostawienie ustawień przeglądarki bez zmian oznacza zgodę na stosowanie przez nas ciasteczek.
Ich blokowanie lub wyłączenie obsługi niektórych ich rodzajów może uniemożliwić Ci natomiast skorzystaniez pełnej funkcjonalności strony lub zakłócić jej poprawne funkcjonowanie.
Do czego wykorzystujemy cookies?
W ramach strony stosowane są zarówno ciasteczka sesyjne, jak ciasteczka stałe. Wykorzystujemy je w następujących celach:
•tworzenia statystyk, co umożliwia ulepszanie zawartości stron ich struktury i zawartości,
•utrzymanie sesji Użytkownika strony.
W celu poprawnego wyświetlania strony zbierane są następujące informacje: nazwa i wersja przeglądarki internetowej, ustawienia języka, data i godzina wysłania żądania do serwera, IP z którego zostało wysłane żądanie, żądany URL. Dane te zbierane są w celu umożliwienia prawidłowej obsługi strony.
W celu tworzenia statystyk wykorzystywane jest narzędzie analityki internetowej – Google Analytics,
które gromadzi dane oraz korzysta z własnych plików cookies zgodne z Polityką Prywatności firmy Google dostępną pod tym adresem.
Google gromadzi na swoich serwerach dane pozyskane z umieszczania na urządzeniach plików cookies i korzysta z tych informacji w celu tworzenia raportów i świadczenia innych usług związanych z ruchem i korzystaniem z Internetu. Google może również przekazywać te informacje podmiotom trzecim, jeżeli będzie zobowiązane to uczynić na podstawie przepisów prawa lub w przypadku, gdy podmioty te przetwarzają takie informacje w imieniu Google.
Dane zbierane przez naszą stronę nie są ujawniane ani udostępniane podmiotom trzecim za wyjątkiem właściwych organów ścigania uprawnionych do prowadzenia postępowania karnego w związku z jego wszczęciem na nasz wniosek.
30.03.2022
- Szczegóły
- By Administrator
- Kategoria: Informacje
- Odsłon: 673
Szkoła Podstawowa im. Anny i Alfreda Krzyckich w Słębowie zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej https://spslebowo.gminaznin.pl/
Data publikacji strony internetowej: 30.03.2022
Data ostatniej istotnej aktualizacji: 30.03.2022
STATUS POD WZGLĘDEM ZGODNOŚCI Z USTAWĄ:
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej:
- niektóre zdjęcia z wydarzeń nie posiadają pełnych opisów alternatywnych
- mapy są wyłączone z obowiązku zapewniania dostępności
- dokumenty w PDF nie są dokumentami edytowalnymi
- część plików nie jest dostępnych cyfrowo
INFORMACJE DODATKOWE – STRONA POSIADA:
Narzędzie ułatwień dostępu (widoczny obrazek po prawej stronie przy poruszaniu się po witrynie) nad menu strony a w nim:
§ podwyższony kontrast
§ możliwość powiększenia liter
§ podświetlane linki
§ mapa strony
§ skala szarości
§ jasne tło
DATA SPORZĄDZENIA DEKLARACJI:
Deklaracje sporządzono dnia 30.03.2022
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez pracownika Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Śniadeckiego w Żninie
KONTAKT I INFORMACJE ZWROTNE:
Osoba do kontaktu w sprawie dostępności: Joanna Krystosiak
e-mail:
lub skontaktować się z sekretariatem szkoły:
telefon: 523024715
Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać żądania zapewnienia dostępności.
PROCEDURA WNIOSKOWO-SKARGOWA
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich: www.rpo.gov.pl
DOSTĘPNOŚĆ ARCHITEKTONICZNA
- Do budynku szkoły prowadzi główne wejście; prowadzą do niego schody – jest możliwość skorzystania z platformy dla osób niepełnosprawnych. Jest także dodatkowe wejście – od strony boiska – oraz wejście boczne – od strony „grzybka”.
- Szkoła nie dysponuje miejscami parkingowymi.
- Osobami oddelegowanymi do udzielania informacji przy wejściu głównym są pracownicy obsługi.
- W budynku na każdym poziomie (II poziomy) znajdują się korytarze. Budynek nie posiada wind.
- Budynek – ze względu na swoją zabytkową konstrukcję – nie jest dostosowany dla osób niepełnosprawnych.
- W szkole nie ma możliwości skorzystania z tłumacza języka migowego.
- Zgodnie z Ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych osoba niepełnosprawna wraz z psem asystującym ma prawo wstępu na teren szkoły.
- Szczegóły
- By Administrator
- Kategoria: Informacje
- Odsłon: 665
Publikujemy ten dokument w celu wyjaśnienia powodów, dla których gromadzimy i przetwarzamy dane osobowe w ramach prowadzonej przez nas działalności.
I. DANE OSOBOWE
Co to są dane osobowe?
Są to wszystkie informacje, które pozwalają bez większego wysiłku odróżnić jedną osobę od pozostałych. Mogą one dotyczyć zarówno wprost tej osoby (takie jak imię i nazwisku, numer identyfikacyjny, a czasem nawet adres e-mail lub konto internetowe), jak też takie, które nie opisują jej bezpośrednio. Przykładowo dotyczą jej cech, stanu zdrowia, poglądów, miejsca zamieszkania, nałogów, rasy lub wyznania.
O jakich danych osobowych mówimy w naszym przypadku?
Przetwarzamy dane, które przekazują nam nasi Klienci, Kontrahenci oraz Pracownicy, w związkuz korzystaniem z naszych usług, współpracą z nami lub zatrudnieniem.
Co to znaczy przetwarzanie danych?
Przetwarzanie to wszelkie czynności jakie możemy wykonać z danymi osobowymi – związane zarówno z ich aktywnym wykorzystaniem, takim jak gromadzenie, pobieranie, utrwalanie, łączenie, modyfikowanie czy też udostępnianie, jak też pasywnym, takim jak przechowywanie, ograniczanie, usuwanie lub niszczenie.
Administratorem Twoich danych jest: Szkoła Podstawowa im. Anny i Alfreda Krzyckich w Słębowie, Słębowo 1, 88-400 Żnin, email:
Na jakiej podstawie prawnej i w jakim celu przetwarzamy Twoje dane?
Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą taką może być Twoja zgoda przetwarzanie danych lub inne zapisy prawne pozwalające na to, w szczególności określone w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określanym jako „RODO”) lub ustawie o ochronie danych osobowych.
Twoje dane mogą być przez nas przetwarzane w różnych celach, przykładowo:
- jeżeli jesteś naszym Klientem lub osobą zainteresowaną skorzystaniem ze świadczonych przez nas usług, Twoje dane przetwarzamy w związku z zawartą z Tobą umową lub w ramach przygotowań do zawarcia takiej umowy. Odbywa się to zawsze za Twoją wiedzą i wolą. Wyrażając zamiar zawarcia umowy, wiesz jakie dane osobowe będą potrzebne do jej podpisania, a po jej podpisaniu masz wiedzę, jakie dane w tym celu przekazałeś lub przekażesz w okresie późniejszym. Możemy także przetwarzać Twoje dane na podstawie przepisów prawa i z tego tytułu nie musimy uzyskiwać na to Twojej zgody,
- jeżeli będziesz Użytkownikiem oferowanych przez nas usług – Twoje dane przetwarzamy w oparciuo udzieloną przez Ciebie zgodę. Twoja zgoda jest dobrowolna – pamiętaj, że możesz w każdej chwili ją cofnąć. W takim przypadku zaprzestaniemy świadczenia usługi oraz niezwłocznie usuniemy wszystkie podane przez Ciebie dane osobowe,
- możemy też przetwarzać Twoje dane w związku z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa naszej sieci informatycznej oraz informacji. Nastąpi to wówczas, gdy będziesz korzystał z naszej infrastruktury informatycznej lub łączył się z nią, np. wchodząc na nasza stronę lub przesyłając do nas wiadomości. Jest to nasz prawnie uzasadniony interes.
- jeżeli jesteś zainteresowany podjęciem pracy u nas, Twoje dane przetwarzane są w postaci nadesłanej przez Ciebie aplikacji lub CV. Odbywa się to za Twoją wiedzą i pisemną zgodą, którą możesz w każdej chwili cofnąć. W takim przypadku Twoja kandydatura nie zostanie przez nas rozpatrzona oraz niezwłocznie usuniemy wszystkie podane przez Ciebie dane. Natomiast z chwilą zatrudnienia się u nas, dalsze zasady przetwarzania danych oraz obowiązkowy zakres ich przekazania i dalszego przez na przetwarzania określają przepisy prawa pracy.
Komu przekazujemy Twoje dane?
Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. takim jak: operator pocztowy, biuro rachunkowe lub wskazani w zawartej z Tobą umowie podwykonawcy naszych usług. Mamy też obowiązek udostępnić je na żądanie podmiotów uprawnionym do tego na podstawie innych przepisów prawa, np. sądy lub organy ścigania. Udostępnienie nastąpi jednak tylko wtedy, gdy zwrócą się one do nas z wnioskiem w tej sprawie, wskazując podstawę prawną, które im na takie żądanie zezwala.
Nie przewidujemy przekazywania Twoich danych do państw trzecich (to jest poza obszar gospodarczy Unii Europejskiej) lub organizacji międzynarodowych. Na terenie Unii Europejskiej, dzięki RODO, masz zapewniony identyczny poziom ochrony Twoich danych we wszystkich krajach członkowskich.
Jak długo będziemy przetwarzać Twoje dane?
Przykładamy bardzo dużą uwagę do tego, aby ograniczyć do niezbędnego minimum zakres gromadzonych przez nas danych, jak też czas ich przetwarzania. W tym celu wykonujemy systematyczne przeglądy posiadanych dokumentów papierowych i elektronicznych, usuwając zbędne, których czas przydatności minął. Pamiętaj, że o czasie przetwarzania Twoich danych, zależnie od podstawy, w oparciu o którą je uzyskaliśmy, mogą decydować odrębne – niezależne od nas przepisy prawne, które mogą nakładać na nas obowiązek przechowywania Twoich danych, niezależnie od Twojej woli lub chęci. Przykładem może być prawo pracy, prawo ubezpieczeń społecznych czy przepisy dotyczące rachunkowości.
Twoje dane mogą też trafić do nas w związku z np. przeprowadzonym szkoleniem, wówczas możemy przetwarzać je krótkim okresie czasu, dla celów związanych z rozliczeniem się finansowym z podmiotem, który zlecił nam te szkolenie lub w celu wystawienia Ci zaświadczenia potwierdzającego udział w szkoleniu. Po tym czynnościach niezwłocznie usuniemy Twoje dane i na pewno nie będziemy ich wykorzystywać w innym celu – np. do reklamowania naszej działalności, chyba, że jasno i wyraźnie udzielisz nam na to zgody.
Jeśli skorzystałeś osobiście z naszych usług i zawarliśmy w tej sprawie umowę, zgodnie z przepisami dotyczącymi rachunkowości, będzie posiadać Twoje dane w wytworzonej w związku z tym dokumentacji finansowo-księgowej i przetwarzać przez okres 6 kolejnych lat kalendarzowych, licząc od daty zakupu/zawarcia umowy.
Jeśli posiadane przez nas dane miałyby zostać wykorzystane w inny celu, niż w jakim zostały one pozyskane, zawsze zostaniesz przez nas o tym poinformowany i będziesz mógł się temu sprzeciwić.
Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?
Jeśli przetwarzamy Twoje dane osobowe, zawsze masz prawo do:
- żądania dostępu do danych,
- ich sprostowania,
- żądania usunięcia,
- lub ograniczenia czynności przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych,
- przenoszenia danych, w tym uzyskania ich kopii.
Wszystkie te prawa szczegółowo zostały omówione w art. 15 do 21 RODO. Możesz także wycofać wyrażoną wcześniej swoją zgodę na przetwarzanie danych osobowych, w takim przypadku niezwłocznie usuniemy Twoje dane osobowe, jeśli tylko nie wystąpi obowiązek prawny nakazujący nam ich dalsze przetwarzanie.
Jeśli uznasz, że w jakikolwiek sposób – czego oczywiście nie chcemy – naruszyliśmy Twoje prawa lub nie zapewniliśmy bezpieczeństwa Twoim danym osobowym, przysługuje ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, jakim jest Urząd Ochrony Danych Osobowych w Warszawie.
Zautomatyzowane podejmowanie decyzji oraz informacja o profilowaniu.
W oparciu o Twoje dane nie są podejmowane przez nas żadne decyzje, które miałyby charakter zautomatyzowany, o znaczy odbywałyby się bez udziału człowieka. Nie podejmujemy także żadnych działań, które miałyby na celu profilowanie Twojej osoby.
Jak chronimy Twoje dane?
W celu zapewnienia bezpieczeństwa Twoich danych stosujemy wymagane prawem środki organizacyjne i techniczne. W naszej siedzibie zainstalowaliśmy niezbędne zabezpieczenia fizyczne, aby uniemożliwić dostęp do danych osobom nieuprawnionym. Nasi pracownicy posiadają wymagane upoważnienia oraz mogą przetwarzać dane w sposób ograniczony, tzn. tylko w takim zakresie, w jakim jest to konieczne do prawidłowego wykonywania przez nich obowiązków służbowych. Bezpieczeństwo Twoich danych przekazywanych drogą elektroniczną zapewnia zastosowane przez nas oprogramowanie oraz odpowiednia konfiguracja i zabezpieczenie sprzętu.
Ochrona prywatności osób niepełnoletnich
Nasza firma zasadniczo nie przetwarza pojedynczych danych osób niepełnoletnich. Takie dane są jednak przetwarzane na podstawie przepisów prawa, które nas do tego zobowiązują.
Osoby niepełnoletnie nie powinny wysyłać żadnych informacji do nas bez zgody swoich rodziców lub opiekunów prawnych. Zgody takiej będziemy wymagać w każdym przypadku, gdy uzyskamy informacje,że użytkownik jest osobą niepełnoletnią („dzieckiem”) w rozumieniu krajowych przepisów o ochronie danych osobowych.
Dane kontaktowe do osoby odpowiedzialnej za ochronę danych osobowych
W wszystkich kwestiach dotyczących ochrony danych osobowych proszę się kontaktować z Inspektorem Ochrony Danych, Panem Jerzym Gerszewskim
– kontakt pod adresem e-mail:
+48 601 18 16 68
- Szczegóły
- By Joanna Krystosiak
- Kategoria: Informacje
- Odsłon: 826
Anna Danuta, z Wachowiaków, Krzycka urodziła się 29 grudnia 1910 roku w Wanna-Eickel w Westfalii w Niemczech jako 11 dziecko Marii i Stanisława.
Anna była ciepła, wrażliwą kobietą, która zawsze chętnie pomagała innym. To do niej zwracali się pracownicy w chwilach dla nich trudnych, wiedząc że choć spróbuje pomóc; człowiek był dla Pani Anny zawsze najważniejszy. Anna Krzycka znajdowała też czas na aktywność sieczną; uczęszczała na Uniwersytet Ludowy Żninie, była członkiem Przyjaciół Harcerstwa. Nie zaniedbywała przy tym obowiązków domowych.
Anna Krzycka miała głowę pełną pomysłów; nie potrafiła się nudzić. Jeszcze jako narzeczona Alfreda angażowała się działalność męża. Gdy którejś nocy nie mogła spać, myślała, co zrobić, by wzbogacić ofertę wydawniczą męża. I wymyśliła! Nad ranem oznajmiła: „Mam! Pismo kobiece. Tego jeszcze nie było!” Były to narodziny „Mojej Przyjaciółki”, magazynu dla kobiet. Anna została redaktor naczelną czasopisma. Ale nie poprzestała na tym. W drugiej połowie 1939 roku miało rozpocząć się wydawanie „Rewii mody”, jednak plany te popsuł wybuch wojny.
Podczas okupacji, jak i po jej zakończeniu, była podporą i ostoją dla rodziny. By ratować zatrzymanego przez Niemców męża, oddała całą rodzinną biżuterię i srebra. A po tym, gdy dowiedziała się, że Niemcy znów zamierzają aresztować Alfreda, zorganizowała ucieczkę do Warszawy, do rodziny. Nie była to łatwa droga. Córka Pani Anny – Krystyna – wspominała, że nocą spali np. w radlinach.
Gdy wojna się skończyła, Pani Anna i Jej rodzina powróciła do Żnina. Niestety, wkrótce musiała zacząć zarabiać na życie czymś innym niż pracą w wydawnictwie. Na zakupionej przed wojną działce, na której miało powstać nowoczesne wydawnictwo, drukarnia i bloki dla pracowników, posadziła około 500 jabłoni, co miało zapewnić utrzymanie rodzinie. Pracowała na niej do późnych lat XX wieku. Później, z bólem serca, przeniosła się do Poznania. Tam troskliwą opieką otoczyła Ją córka. Anna Krzycka zmarła po długiej i trudnej chorobie 30 kwietnia 1991 roku w wieku 80 lat.
Córki Anny Krzyckiej wspominają, że ich mama, to nietuzinkowa, pełna energii i życzliwości dla ludzi, ale i dla zwierząt, osoba. Przez całe życie dbała o to, by Jej bliscy byli radośni i optymistycznie patrzyli w przyszłość, by nie czuli smutku, myśląc o tym, co minęło. Praca, szacunek dla innych i radość z życia to niewątpliwie jedne z głównych cech, które kojarzą się mieszkańcom Żnina, gdy pytamy o Annę Krzycką.
Alfred Krzycki, syn Leona i Marii z domu Alejskiej, urodził się 20 lutego 1909 r. Początkowo nosił nazwisko ojca – Ksycki (ojciec Alfreda, Leon, zmienił nazwisko ze względu na to, że mieszkający wówczas w Żninie Niemcy, mieli problemy z jego wymową). Dopiero w roku 1938 wrócił do nazwiska dziadka – Krzycki).
Naukę drukarstwa pobierał u swojego ojca i przeszedł wszystkie poziomy pracy w wydawnictwie. Najpierw słowa składał ręcznie, później pracował jako maszynista typograficzny oraz introligator. Wszystko to pod czujnym okiem doświadczonego i dyskretnie przyglądającego się ojca. Wkrótce zaczął pracę w redakcji „Pałuczanina” poznając tajniki pracy redaktora i wydawcy.
Jego dziennikarska odwaga, chęć poznawania i pokazywania świata innym, rozwinęła się, gdy już samodzielnie kierował „Pałuczaninem”. Poszerzył grono korespondentów, zmodernizował drukarnię, kupił nowe maszyny.
Był nietuzinkowym ojcem dla swoich córek, które wspominają, że bywało, iż cały tydzień mówił do nich wierszem. Uczył je też tańczyć tango, dbał o poczucie bezpieczeństwa i wykształcenie. Był zafascynowany nowoczesną techniką, zwłaszcza użytkową. Często przynosił do domu roboty kuchenne lub inne – czasem mało przydatne do codziennej pracy – urządzenia.
Za próbę opublikowania wiersza o Hitlerze, w grudniu 1939 roku, został aresztowany. Później – dzięki poświęceniu żony Anny – wrócił do domu, ale ponieważ zagrożenie ponownego aresztowania było bardzo realne, wraz z rodziną opuścił dom i udał się do Warszawy.
Gdy w kwietniu 1945 roku wrócił do Żnina, zaczął pracę w swoim wydawnictwie, w swojej drukarni. Mógł to zrobić, ponieważ maszyny były sprawne; Niemcy wykorzystywali je w czasie wojny do drukowania swoich materiałów. Praca nie trwała długo. Niestety, na mocy dekretu Krajowej Rady Narodowej z 1950 roku, Alfred stracił dorobek życia dwóch pokoleń Krzyckich. Było to bardzo bolesne doświadczenie. Przez długi czas nie miał pracy, aż wreszcie został zatrudniony w szubińskiej drukarni na stanowisku o wiele niższym niż jego kwalifikacje i umiejętności.
Zawsze powtarzał, że nie wypada nie dożyć 60 urodzin. Zmarł niespełna sześć miesięcy po sześćdziesiątych urodzinach, 18 sierpnia 1969 roku.
Anna i Alfred Krzyccy małżeństwem zostali w 1934 roku. Para doczekała się pięciorga dzieci: syna Stanisława, który zmarł jako niemowlę, oraz córek Krystyny, Lilianny, Jolenty i Grażyny.
Wydawnictwo i drukarnia znajdowały się przy ulicy Śniadeckich 15 w Żninie. Znajdował się tam również sklep z artykułami papierniczymi, które były częścią produkcji. Powstawały kalendarze, notesy czy nawet świadectwa szkolne.
Krzyccy pracowali razem kontynuując dzieło Leona; rozbudowali zakłady, rozrosła się załoga. W 1936 roku Krzyccy zatrudniają 200 osób, a w roku 1939 – 300 aż pracowników!! Wydawnictwo rozwija się. Anna i Alfred dbają o pracowników. Z myślą o nich decydują się zakupić ziemię pod budowę domków jednorodzinnych. W pobliżu ma stanąć owy gmach dla drukarni, fabryka papieru i bocznica kolejowa. W tym też celu Alfred stworzył spółdzielnię budowlaną.
Na czym polegał fenomen Zakładów Wydawniczych Alfreda Krzyckiego? Aktualne tematy, ciekawe opowiadania, a przede wszystkim bardzo wysokie nakłady ogólnopolskich magazynów, w tym „Mojej Przyjaciółki” - 250 000 szt., zaangażowanie całej załogi, przyczyniły się do ogromnego sukcesu żnińskich wydawców.
Dziś na dawnych terenach Państwa Krzyckich stoją domki jednorodzinne, jednak nie należą one do właścicieli „Mojej Przyjaciółki”. Teren „za torami” mieszkańcy nazywają „Ksycówkiem” lub „Krzycówkiem”.
Joanna Krystosiak
- Szczegóły
- By Joanna Krystosiak
- Kategoria: Informacje
- Odsłon: 1519
1. |
dyrektor |
Krystosiak Joanna |
2 |
sekretarz szkoły |
Mikołajczak Magdalena |
3 |
religia |
Kuberacka Justyna |
4 |
język polski, edukacja dla bezpieczeństwa |
Budziak Agnieszka |
5 |
język angielski |
Lewandowska Ewa |
6 |
matematyka, fizyka, doradztwo zawodowe, zajęcia z robotyki |
Starczewski Tomasz |
7 |
historia, wos |
Stręk Hubert |
8 |
przyroda, technika, plastyka, wychowanie do życia w rodzinie, zajęcia regionalne, geografia |
Kowalik-Piasecka Katarzyna |
9 |
język niemiecki |
Wrzosek-Iglewska Joanna |
10 |
muzyka |
Mrówczyńska Marlena |
11 |
informatyka |
Starczewski Tomasz |
12 |
chemia, zajęcia ekologiczne |
Jakubczyk Aleksandra, Piasecka-Kowalik Katarzyna |
13 |
wychowanie fizyczne |
Stręk Hubert, Breliński Waldemar |
14 |
biologia |
Jakubczyk Aleksandra |
15 |
edukacja wczesnoszkolna |
Tomczak Beata, Kasprowiak Renata, Wilczyńska Weronika |
16 |
edukacja przedszkolna |
Zwolenkiewicz Joanna |
17 |
pedagog specjalny, pedagog szkolny |
Mrówczyńska Marlena, Budziak Agnieszka |
18 |
psycholog |
Szczerba Katarzyna |
19 |
pomoc nauczyciela |
Andrzejewska Agnieszka |
20 |
pracownicy obsługi |
Nowak Danuta Łasińska Agnieszka Bazelak Marcin |