Plan pracy psychologa szkolnego
- Prowadzenie badań i działań diagnostycznych, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych oraz formułowanie wniosków postdiagnostycznych;
- diagnozowanie sytuacji rodzinnej podopiecznych;
- prowadzenie obserwacji oraz zbieranie informacji na temat sytuacji rodzinnej i wychowawczej dzieci/uczniów;
- analizowanie wytworów dzieci/uczniów w celu określenia poziomu rozwoju badanych funkcji;
- konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami – psychologami, logopedami, fizjoterapeutami, oraz wychowawcą.
- Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz realizacja różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym:
- udzielanie nauczycielom i wychowawcom wsparcia w zakresie zaspokajania potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- wskazywanie zalecanych form i sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka/ucznia;
- udzielanie porad nauczycielom i wychowawcom w zakresie metod pracy z uczniami przejawiającymi trudności w zachowaniu;
- pomoc nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
- projektowanie i monitorowanie działań interwencyjnych podejmowanych w stosunku do dzieci/uczniów i ich rodzin;
- podejmowanie oddziaływań w zakresie profilaktyki i przeciwdziałaniu zaburzeniom rozwojowym dzieci/uczniów;
- rozpoznawanie i rozwijanie indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci/uczniów;
- planowanie sytuacji dydaktyczno-wychowawczych umożliwiających dzieciom/uczniom osiągnięcie sukcesu;
- Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb:
- rozwiązywania problemów wychowawczych ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo dziecka/ucznia w życiu placówki;
- prowadzenie indywidualnego wsparcia i poradnictwa dla dzieci/uczniów i ich rodziców;
- prowadzenie zajęć o charakterze terapeutycznym i psychoedukacyjnym;
- inicjowanie i prowadzenie oddziaływań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- prowadzenie zajęć terapeutycznych w ramach programu Wczesnego Wspomagania Rozwoju.
- Współpraca z rodzicami:
- wyjaśnianie przyczyn pojawiających się trudności edukacyjnych i rozwojowych;
- udzielanie porad w rozwiązywaniu trudności wychowawczych – poradnictwo wychowawcze;
- udzielanie wsparcia rodzicom w analizie orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz innej dokumentacji dziecka;
- udzielanie wskazówek i porad rodzicom/ opiekunom dzieci, motywowanie do współudziału w realizacji działań wychowawczych i wspomagających wobec ich dziecka/ucznia;
- pomoc rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci/uczniów;
- udzielanie porad dotyczących prawidłowych metod wspomagania rozwoju dziecka;
- udzielanie porad i wskazówek odnośnie kontaktów z różnymi instytucjami pozaszkolnymi;
- omawianie wyników badań i obserwacji.
- Współpraca z dyrekcją, psychologami i pedagogami szkolnym, nauczycielami i innymi pracownikami szkoły:
- systematyczne konsultacje z dyrektorem i wicedyrektorami szkoły w sprawach dzieci/uczniów i innych bieżących zadań zleconych do realizacji;
- współpraca z psychologami, pedagogami szkolnymi i innymi specjalistami w celu realizacji wspólnych działań.
- Wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci:
- udzielanie wsparcia w zakresie planowania, tworzenia i realizacji Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych;
- pomoc w analizie orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz innej dokumentacji dziecka/ucznia;
- prowadzenie indywidualnego wsparcia i poradnictwa dla innych pracowników pedagogicznych;
- konsultacje w sprawach dzieci/uczniów ze szczególnymi trudnościami;
- udzielanie porad odnośnie postępowania z dziećmi/uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze, bądź przejawiającymi inne nieprawidłowości w zakresie funkcjonowania emocjonalno-społecznego;
- udzielanie informacji o możliwych formach odziaływań terapeutycznych i wspierających dziecko/ucznia;
- omawianie wyników badań i obserwacji.
- Doskonalenie zawodowe:
- podnoszenie kwalifikacji w wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych formach doskonalenia zawodowego;
- uczestniczenie w pracach zespołu samokształceniowego rewalidacji indywidualnej oraz zespołu samokształceniowego Przedszkola Specjalnego
- dzielenie się posiadaną wiedzą z innymi psychologami szkolnymi, pedagogami oraz nauczycielami.
- Współpraca z osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci z niepełnosprawnością i ich rodzin:
- nawiązywanie współpracy według bieżących potrzeb;
- wydawanie opinii i zaświadczeń.
- Prowadzenie dokumentacji w/w działalności:
- prowadzenie dziennika psychologa szkolnego;
- przygotowywanie opinii i zaświadczeń według bieżących potrzeb;
- gromadzenie dokumentacji związanej z bieżącymi sprawami.
- Inne: np. wczesne wspomaganie rozwoju:
- współpraca przy tworzeniu programów WWRD;
- planowanie oraz prowadzenie zajęć o charakterze terapeutycznym w ramach programu WWRD;
- systematyczne konsultacje ze specjalistami współprowadzącymi terapię z dziećmi w ramach WWRD;
- konsultacje z rodzicami dzieci objętych programem WWRD;
- współpraca z psychologami i pedagogami w celu realizacji wspólnych działań;
- ocenianie postępów dzieci objętych programem WWRD oraz ewaluacja programów.