Przejdź do treści Przejdź do wyszukiwarki
Szkoła Podstawowa
im. Anny i Alfreda Krzyckich w Słębowie
  • Logo Biuletyn Informacji Publicznej

Psycholog szkolny

Plan pracy psychologa szkolnego

  1. Prowadzenie badań i działań diagnostycznych, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci:
    • prowadzenie badań i działań diagnostycznych oraz formułowanie wniosków postdiagnostycznych;
    • diagnozowanie sytuacji rodzinnej podopiecznych;
    • prowadzenie obserwacji oraz zbieranie informacji na temat sytuacji rodzinnej i wychowawczej dzieci/uczniów;
    • analizowanie wytworów dzieci/uczniów w celu określenia poziomu rozwoju badanych funkcji;
    • konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami – psychologami, logopedami, fizjoterapeutami, oraz wychowawcą.
  2. Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz realizacja różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym:
    • udzielanie nauczycielom i wychowawcom wsparcia w zakresie zaspokajania potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
    • wskazywanie zalecanych form i sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka/ucznia;
    • udzielanie porad nauczycielom i wychowawcom w zakresie metod pracy z uczniami przejawiającymi trudności w zachowaniu;
    • pomoc nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
    • projektowanie i monitorowanie działań interwencyjnych podejmowanych w stosunku do dzieci/uczniów i ich rodzin;
    • podejmowanie oddziaływań w zakresie profilaktyki i przeciwdziałaniu zaburzeniom rozwojowym dzieci/uczniów;
    • rozpoznawanie i rozwijanie indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci/uczniów;
    • planowanie sytuacji dydaktyczno-wychowawczych umożliwiających dzieciom/uczniom osiągnięcie sukcesu;
  3. Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb:
    • rozwiązywania problemów wychowawczych ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo dziecka/ucznia w życiu placówki;
    • prowadzenie indywidualnego wsparcia i poradnictwa dla dzieci/uczniów i ich rodziców;
    • prowadzenie zajęć o charakterze terapeutycznym i psychoedukacyjnym;
    • inicjowanie i prowadzenie oddziaływań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
    • prowadzenie zajęć terapeutycznych w ramach programu Wczesnego Wspomagania Rozwoju.
  4. Współpraca z rodzicami:
    • wyjaśnianie przyczyn pojawiających się trudności edukacyjnych i rozwojowych;
    • udzielanie porad w rozwiązywaniu trudności wychowawczych – poradnictwo wychowawcze;
    • udzielanie wsparcia rodzicom w analizie orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz innej dokumentacji dziecka;
    • udzielanie wskazówek i porad rodzicom/ opiekunom dzieci, motywowanie do współudziału w realizacji działań wychowawczych i wspomagających wobec ich dziecka/ucznia;
    • pomoc rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci/uczniów;
    • udzielanie porad dotyczących prawidłowych metod wspomagania rozwoju dziecka;
    • udzielanie porad i wskazówek odnośnie kontaktów z różnymi instytucjami pozaszkolnymi;
    • omawianie wyników badań i obserwacji.
  5. Współpraca z dyrekcją, psychologami i pedagogami szkolnym, nauczycielami i innymi pracownikami szkoły:
    • systematyczne konsultacje z dyrektorem i wicedyrektorami szkoły w sprawach dzieci/uczniów i innych bieżących zadań zleconych do realizacji;
    • współpraca z psychologami, pedagogami szkolnymi i innymi specjalistami w celu realizacji wspólnych działań.
  6. Wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci:
    • udzielanie wsparcia w zakresie planowania, tworzenia i realizacji Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych;
    • pomoc w analizie orzeczeń i opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz innej dokumentacji dziecka/ucznia;
    • prowadzenie indywidualnego wsparcia i poradnictwa dla innych pracowników pedagogicznych;
    • konsultacje w sprawach dzieci/uczniów ze szczególnymi trudnościami;
    • udzielanie porad odnośnie postępowania z dziećmi/uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze, bądź przejawiającymi inne nieprawidłowości w zakresie funkcjonowania emocjonalno-społecznego;
    • udzielanie informacji o możliwych formach odziaływań terapeutycznych i wspierających dziecko/ucznia;
    • omawianie wyników badań i obserwacji.
  7. Doskonalenie zawodowe:
    • podnoszenie kwalifikacji w wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych formach doskonalenia zawodowego;
    • uczestniczenie w pracach zespołu samokształceniowego rewalidacji indywidualnej oraz zespołu samokształceniowego Przedszkola Specjalnego
    • dzielenie się posiadaną wiedzą z innymi psychologami szkolnymi, pedagogami oraz nauczycielami.
  8. Współpraca z osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci z niepełnosprawnością i ich rodzin:
    • nawiązywanie współpracy według bieżących potrzeb;
    • wydawanie opinii i zaświadczeń.
  9. Prowadzenie dokumentacji w/w działalności:
    • prowadzenie dziennika psychologa szkolnego;
    • przygotowywanie opinii i zaświadczeń według bieżących potrzeb;
    • gromadzenie dokumentacji związanej z bieżącymi sprawami.
  10. Inne: np. wczesne wspomaganie rozwoju:
    • współpraca przy tworzeniu programów WWRD;
    • planowanie oraz prowadzenie zajęć o charakterze terapeutycznym w ramach programu WWRD;
    • systematyczne konsultacje ze specjalistami współprowadzącymi terapię z dziećmi w ramach WWRD;
    • konsultacje z rodzicami dzieci objętych programem WWRD;
    • współpraca z psychologami i pedagogami w celu realizacji wspólnych działań;
    • ocenianie postępów dzieci objętych programem WWRD oraz ewaluacja programów.