Przejdź do treści Przejdź do wyszukiwarki
Szkoła Podstawowa
im. Anny i Alfreda Krzyckich w Słębowie
  • Logo Biuletyn Informacji Publicznej

Doradztwo zawodowe

Program doradztwa zawodowego w klasach VII i VIII Szkoły Podstawowej im. Anny i Alfreda Krzyckich w Słębowie

  1. Celem doradztwa zawodowego w klasach VII –VIII szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego planowania ścieżki swojej kariery i trafnego podejmowania decyzji dotyczących wyboru kierunku dalszej nauki przy wsparciu doradcy zawodowego.
    • Cele ogólne programu:
      • poznawanie samego siebie;
      • analiza informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy;
      • poszerzanie własnych: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych;
      • kształtowanie gotowości do wejścia na rynek pracy;
      • rozwijanie umiejętności uczenia się przez całe życie.
    • Cele szczegółowe w poszczególnych obszarach:
      1. W obszarze POZNANIE SIEBIE uczeń:
        • rozpoznaje swoje zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe); • charakteryzuje wartości z uwzględnieniem wartości pracy;
        • określa aspiracje i potrzeby związane z własnym rozwojem i możliwe sposoby ich realizacji.
      2. W obszarze ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY uczeń:
        • wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody;
        • wskazuje drogi zdobycia wybranych zawodów;
        • uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka;
        • konfrontuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy oraz oczekiwaniami pracodawców.
      3. W obszarze RYNEK EDUKACYJNY uczeń:
        • charakteryzuje strukturę systemu edukacji;
        • analizuje oferty szkolnictwa ponadpodstawowego i wyższego pod kątem możliwości dalszego kształcenia;
        • określa znaczenie uczenia się przez całe życie.
      4. W obszarze PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU uczeń:
        • określa marzenia, cele i plany edukacyjno-zawodowe na bazie własnych zasobów;
        • planuje ścieżkę kariery, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów;
        • identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie kariery.
  2. Metody pracy:
    • ankieta,
    • autoprezentacja,
    • burza mózgów,
    • ćwiczenia grupowe,
    • debata „za i przeciw”,
    • dyskusja problemowa
    • kwestionariusz,
    • lekcja odwrócona,
    • odwrócony cel.
  3. Efekty kształcenia:
    • w zakresie wiedzy uczeń:
      • posługuje się pojęciami związanymi z tematyką rynku pracy, kwalifikacji zawodowych;
      • identyfikuje swoje możliwości psychofizyczne i predyspozycje zawodowe;
      • wyjaśnia zależności pomiędzy zainteresowaniami a wyborem zawodu;
      • wymienia umiejętności niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w różnych rolach zawodowych i społecznych.
      • w zakresie umiejętności uczeń:
        • rozwija swoje zainteresowania;
        • wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu doradztwa zawodowego, aby trafnie określić swe predyspozycje, zdolności, umiejętności;
        • samodzielnie lub z pomocą doradcy planuje dalszą ścieżkę rozwoju edukacyjno- - zawodowego.
      • w zakresie kompetencji społecznych uczeń:
        • skutecznie współpracuje z kolegami w zespole;
        • przyjmuje twórczą i refleksyjną postawę wobec przekonań oraz sposobu postępowania innych ludzi;
        • rozwiązuje konflikty powstające podczas pracy zespołowej.
  4. Tematyka zajęć:
    • klasa VII:
      • Wszyscy jesteśmy zdolni.
      • Praca w grupie jako przykład kompetencji kluczowej.
      • Umiejętności a zawód.
      • Moje umiejętności.
      • Czym się interesuję?
      • Jak zaplanować przyszłość edukacyjno-zawodową?
      • Moja przyszłość edukacyjno-zawodowa.
      • Zawody w moim najbliższym otoczeniu.
      • Od elektryka do kierownika.
      • Kompetencje na rynku pracy.
    • klasa VIII:
      • System edukacji w Polsce.
      • Cele edukacyjne i zawodowe.
      • Współczesny rynek pracy.
      • Ja na obecnym rynku pracy.
      • Praca jako wartość.
      • Zawody przyszłości.
      • Dokumenty aplikacyjne.
      • Autoprezentacja.
      • Co warto wiedzieć o szkołach zawodowych?
      • Alternatywne drogi dojścia do zawodu.
  5. Ewaluacja programu:
    • analiza dokumentacji (dzienniki – tematy zajęć),
    • analiza wytworów uczniów,
    • obserwacja poziomu zaangażowania i motywacji w zachowaniach uczniów,
    • rozmowa doradcza z uczniem.