Program doradztwa zawodowego w klasach VII i VIII Szkoły Podstawowej im. Anny i Alfreda Krzyckich w Słębowie
- Celem doradztwa zawodowego w klasach VII –VIII szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego planowania ścieżki swojej kariery i trafnego podejmowania decyzji dotyczących wyboru kierunku dalszej nauki przy wsparciu doradcy zawodowego.
- Cele ogólne programu:
- poznawanie samego siebie;
- analiza informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy;
- poszerzanie własnych: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych;
- kształtowanie gotowości do wejścia na rynek pracy;
- rozwijanie umiejętności uczenia się przez całe życie.
- Cele szczegółowe w poszczególnych obszarach:
- W obszarze POZNANIE SIEBIE uczeń:
- rozpoznaje swoje zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe); • charakteryzuje wartości z uwzględnieniem wartości pracy;
- określa aspiracje i potrzeby związane z własnym rozwojem i możliwe sposoby ich realizacji.
- W obszarze ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY uczeń:
- wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody;
- wskazuje drogi zdobycia wybranych zawodów;
- uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka;
- konfrontuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy oraz oczekiwaniami pracodawców.
- W obszarze RYNEK EDUKACYJNY uczeń:
- charakteryzuje strukturę systemu edukacji;
- analizuje oferty szkolnictwa ponadpodstawowego i wyższego pod kątem możliwości dalszego kształcenia;
- określa znaczenie uczenia się przez całe życie.
- W obszarze PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU uczeń:
- określa marzenia, cele i plany edukacyjno-zawodowe na bazie własnych zasobów;
- planuje ścieżkę kariery, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów;
- identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie kariery.
- W obszarze POZNANIE SIEBIE uczeń:
- Cele ogólne programu:
- Metody pracy:
- ankieta,
- autoprezentacja,
- burza mózgów,
- ćwiczenia grupowe,
- debata „za i przeciw”,
- dyskusja problemowa
- kwestionariusz,
- lekcja odwrócona,
- odwrócony cel.
- Efekty kształcenia:
- w zakresie wiedzy uczeń:
- posługuje się pojęciami związanymi z tematyką rynku pracy, kwalifikacji zawodowych;
- identyfikuje swoje możliwości psychofizyczne i predyspozycje zawodowe;
- wyjaśnia zależności pomiędzy zainteresowaniami a wyborem zawodu;
- wymienia umiejętności niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w różnych rolach zawodowych i społecznych.
- w zakresie umiejętności uczeń:
- rozwija swoje zainteresowania;
- wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu doradztwa zawodowego, aby trafnie określić swe predyspozycje, zdolności, umiejętności;
- samodzielnie lub z pomocą doradcy planuje dalszą ścieżkę rozwoju edukacyjno- - zawodowego.
- w zakresie kompetencji społecznych uczeń:
- skutecznie współpracuje z kolegami w zespole;
- przyjmuje twórczą i refleksyjną postawę wobec przekonań oraz sposobu postępowania innych ludzi;
- rozwiązuje konflikty powstające podczas pracy zespołowej.
- w zakresie wiedzy uczeń:
- Tematyka zajęć:
- klasa VII:
- Wszyscy jesteśmy zdolni.
- Praca w grupie jako przykład kompetencji kluczowej.
- Umiejętności a zawód.
- Moje umiejętności.
- Czym się interesuję?
- Jak zaplanować przyszłość edukacyjno-zawodową?
- Moja przyszłość edukacyjno-zawodowa.
- Zawody w moim najbliższym otoczeniu.
- Od elektryka do kierownika.
- Kompetencje na rynku pracy.
- klasa VIII:
- System edukacji w Polsce.
- Cele edukacyjne i zawodowe.
- Współczesny rynek pracy.
- Ja na obecnym rynku pracy.
- Praca jako wartość.
- Zawody przyszłości.
- Dokumenty aplikacyjne.
- Autoprezentacja.
- Co warto wiedzieć o szkołach zawodowych?
- Alternatywne drogi dojścia do zawodu.
- klasa VII:
- Ewaluacja programu:
- analiza dokumentacji (dzienniki – tematy zajęć),
- analiza wytworów uczniów,
- obserwacja poziomu zaangażowania i motywacji w zachowaniach uczniów,
- rozmowa doradcza z uczniem.